ירושלים מחדשת פניה

יוסי ברויער No Comments on ירושלים מחדשת פניה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ערב תשעה באב ובירת ישראל, מחדשת בכל עת פניה. אתרים חדשים נפתחים ברחבי העיר, מקומות בילוי מחדשים תפריט ואפילו השוק האופנתי והססגוני, שוק מחנה יהודה הוא לא השוק של פעם. מסע בירושלים הנבנית בשבוע שלפני ט' באב הוא מסע לירושלים "מחורבותייך אבנך" כפי שאומר הנביא.

 כתב וצילם: קובי פינקלר

דגם בית שני

תחילה למוזיאון ישראל שקיבל תשורה נאה לפני מספר שנים בדמות דגם בית שני שהפך במרוצת השנים לסמל תיירותי בירושלים. הדגם עזב את משכנו הישן במתחם הולילנד ועבר אל משכנו החדש בצמוד להיכל הספר במוזיאון ישראל.

תהליך העברת הדגם בשלמותו והצבתו מחדש ארך מספר חודשים. במבצע מורכב הועבר הדגם לאחר שפורק בעזרת מכשור משוכלל ומסורים זעירים ל-1000 חלקים. הדגם החדש-ישן משתרע על פני 2000 מטרים מרובעים והוא משחזר בקנה מידה של 1:50 את מראה העיר ירושלים בשנת 66 לספירה, אז הגיעה העיר לשיא גודלה והתפתחותה והשתרעה על שטח של כ-1,800 דונם. באותה שנה פרץ המרד הגדול ברומאים, אשר בסיומו חרבו המקדש והעיר. הדגם הראשון הוצב בשנת 1966, הוא מבוסס כאמור על שנת 66 לספירה, משך העברתו לקח 66 ימים והוא הוצב במקומו החדש בתאריך 6.6, בדיוק לפני 6 שנים.קוריוז מעניין. השחזור נעשה אז על-ידי פרופ' מיכאל אבי יונה בהתבססו על המקורות בכתבי יוסף בן-מתתיהו, המשנה והתלמוד.

גם מיקומו של הדגם אינו מקרי. הדגם מוצב במרכזו של מתחם חדש המוקדש, יחד עם היכל הספר, ללימוד ההיסטוריה של ימי בית שני. מאז הקמתו של מוזיאון ישראל, זה הוא משכנם של המגילות הגנוזות שנתגלו באזור מדבר יהודה ובכללן כתבי היד העתיקים ביותר של התנ"ך.

מנהרה תת קרקעית יוצאת מרחבת היכל הספר אל גבעה סמוכה עליה מוצב הדגם. יחד עם אודיטוריום חדש והקמתו של מרכז מידע וחינוך, הופך מתחם היכל הספר על כל מרכיביו לאחד ממוקדי המשיכה התיירותיים החשובים ביותר בישראל. סרט המוקרן במקום יחד עם מדריך קולי מאפשרים סיור מודרך ומוסבר היטב. סיבה טובה נוספת לפקוד את המוזיאון היא התערוכה החדשה. תחת השם, חסידים – לא רק שחור לבן, מוצגים כ-3000 חפצים נדירים, רובם מקוריים, שנאספו ממקורות שונים בארץ ובעולם. מיוחד ויש גם שעות נפרדות לגברים ונשים.

היכל הספר

ואחרי ההיסטוריה והתמונות, להווה.

נסיעה קצרה או הליכה רגלית ככל שיש באפשרותכם מובילה אותנו לשוק הססגוני מחנה יהודה. זה האחרון שינה פניו באחרונה ולא מעט בתי קפה אותנטיים וכשרים מוקמו בו. במרכז החגיגה הקולינרית החומוס של רחמו המוכר, וצחקו בר, מסעדה בשרית בלב השוק. פשוט כדאי לסור למקום אפילו אם אתם לא צריכים עגבניות או פלפלים. לשבת בשוק, לשמוע את הסוחרים, ללגום משקה או פת בחומוס והנה לכם בוקר קסום.

מנוחה קצרה ואנו בדרכנו לליבה של העיר. במרכז ז'ראר בכר, ציור קיר של האמן גבריאל כהן "סביב העולם ב- 93 יום". הציור, הינו אחד מציורי הקיר המוצגים ברחבי בעיר בפרויקט משותף לרשות התיירות בעיריית ירושלים, משרד התיירות והחברה הממשלתית לתיירות.

מתחם דוידסון

מכאן עומדות בפנינו שתי אפשרויות. לסור לרובע היהודי, למנהרות הכותל, לפרוייקט "שושלת הדורות ולמרכז דוידסון – המקום הכי קרוב לחורבן, או לבקר באחד ממוזיאוני העיר המביאים את סיפורה של העיר מזוית של תרבויות שונות. הכל לפי הטעם.

ובימים אלו שבהם לא נהוג לאכול מאכלי בשר מצאנו עבורכם בירושלים פינה חדשה ומיוחדת. "קפה לרנר" היא מסעדה חלבית חדשה הממוקמת במרכז הספורט לרנר בהר הצופים. חווית בילוי קולינרית טבעית, בריאה ורגועה. המסעדה חרטה על דגלה את ערך הבריאות והטבע, המיושם במנות הבריאות המזינות, המכילות את המרכיבים האיכותיים ביותר. למסעדה עיצוב צבעוני ונקי המייצר אווירה רגועה ואידיאלית לפגישות עסקים. האופי הרגוע של המקום, מהווה מקום נעים לישיבה גם בשעות הערב. צ'רצ'יל 1, הר הצופים. איך אמרנו בפתיח? ירושלים – מחדשת פניה. גם זה חידוש.

עיר דוד

רוצים לשמוע עוד? האזינו לתכניתו של קובי פינקלר – על המפה



0 תגובות